marți, 19 martie 2013

Repere pentru clasa pregătitoare

Conform Legii 1/2011 clasa pregătitoare intră în componenţa învăţământului primar începând cu anul şcolar 2012-2013. Specificul acesteia va fi bazat pe interdisciplinaritate, dezvoltarea de competenţe specifice, folosirea strategiilor activ-participative şi, ca noutate, organizarea activităţilor pe modelul alternativelor educaţionale.
La 6 ani, copilul este într-o perioadă de tranziţii pe multiple planuri: cognitiv, afectiv şi social. Trecerea lui de la grădiniţă, la clasa pregătitoare, aduce o problematică psihopedagogică de o reală importanţă, cu profunde semnificaţii asupra evoluţiei educaţiei lui, pe termen mediu şi lung, ceea ce necesită o abordare integrată.
Experienţa didactică evidenţiază faptul că acesta vine la şcoală şi către învăţător, cu universul său unic, cu personalitatea specifică vârstei, cu atitudini şi dispoziţii afective  din cele mai diverse, cu comportamente  şi achiziţii formate în mediul familiei şi în cadrul grupei mari, de la ciclul preprimar.
În anul școlar 2013-2014 s-a propus  o clasă pregătitoare care va fi coordonată de doamna prof.înv.primar, Dorina Dănăilă, titularul școlii noastre, cu experiență bogată la catedră și care a obținut rezultate deosebite în pregătirea elevilor din ciclul primar.
În mod concret, ne pot ajuta la început de drum, la clasa pregătitoare următoarele repere:
- ştiind că toţi copiii sunt unici, din punct de vedere emoţional, trebuie trataţi diferit, fiecare în parte;
- prima întâlnire cu sala de clasă este hotărâtoare, pentru micul şcolar, de aceea, asigurarea unui mediu prietenos, atractiv, este prioritară;
- centrarea activităţii de învăţare pe joc şi cultivarea unei relaţii de încredere între cadrul didactic şi elev, dă un plus de curaj şi-l stimulează pe elev să vină cu drag la şcoală;
- implicarea elevului în învăţare, pentru a-şi înţelege nivelul de achiziţii la un moment dat.
Organizarea activităţilor se bazează, aşa cum menţionam, pe joc ceea ce reprezintă punctul forte, atracţia micuţilor în universul cunoaşterii depline. Activităţile desfăşurate au un pronunţat caracter ştiinţific, bazat pe integrare, joc, interactivitate, colaborare, cooperare, transfer de cunoştinţe şi formare de competenţe.
Planul cadru al clasei pregătitoare este structurat pe şase arii curriculare ce cuprind ca discipline de studiu – CLR (Comunicare în limba română), ES (Educaţie pentru societate), Religie, MEM (Matematică şi explorarea mediului), AVLM (Arte vizuale şi lucru manual), MM (Muzică şi mişcare), EFS (Educaţie fizică şi sport), DP (Dezvoltare personală) – şi prevede noutăţi curriculare pentru fiecare dintre acestea, managementul clasei, discipline opţionale recomandateTIC sau Lb. engleză – şi parteneri în educaţie. – CJRAE.
Curriculum-ul se doreşte a fi unul flexibil (ce permite revenirea), reconfigurabil şi complex/amplu. Evaluarea se realizează prin întocmirea ”Raportului de evaluare finală” – individual, ce va determina realizarea/nerealizarea competenţelor specifice.
Facilitățile de care vor beneficia elevii clasei pregătitoare sunt similare celor din acest an școlar:
Mobilier specific varstei;
Echipament audio-video: calculator, imprimantă, videoproiector;
Conexiune la Internet;
Materiale didactice specifice vârstei;
Grupuri sanitare adecvate.
În anul școlar 2013-2014 există posibilitatea organizării Programului „Școală după școală, ca urmare a înființării Asociației Părinților de la Școala Gimnazială “Carmen Sylva” Horia, asociație care poate sprijini instituția școlară în obținerea unor fonduri pentru derularea programului menționat.
Pentru eficienţa învăţării copiilor din clasa pregătitoare trebuie să ne raportăm la lumea lor, respectiv la universul imediat, tangibil, la îndemână. Dar foarte adesea acest univers este şi o creaţie a copilului - care arareori stă locului!
Material realizat de:
prof. inv. prim TATIANA GÂRBEA
şi
dir. prof. LILIANA BULGARU.
A consemnat pentru dumneavoastră,
Prof. înv. preşc. IONELA-LAURA CARAIMAN 

Un comentariu:

  1. Foarte frumoasa prezentarea,este de un real folos sa intelegem cu totii ce si cum vor invata copiii nostri in primul lor an de "scolari" si sa speram ca odata cu infiintarea Asociatiei vor veni si mai multi bani in scoala,bani cu care sa sprijinim toate activitatile in care sunt implicatii copiii nostri,sa-i stimulam prin acordarea de diverse premii,si,de ce nu,sa organizam si noi ca in toate scolile care se respecta un cerc de matematica,de romana prin care sa-i sprijinim pe elevii care au potential peste medie si care astfel,vor putea face performanta si vor aduce laude scolii noastre!

    RăspundețiȘtergere