sâmbătă, 30 martie 2013

Prevederi generale privind programul ,,Să ştii mai multe, să fii mai bun!"

ANEXA la ordinul MECTS nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului .colar 2012-2013
1. Săptămâna 1 – 5 aprilie 2013 va fi dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”.

În aceasta saptamâna nu se organizeaza cursuri conform orarului obi.nuit al unita.ii de înva.amânt, iar programul „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!” se va desfa.ura în conformitate cu un orar special.
2. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor pre.colari/elevilor .i a cadrelor didactice în activita.i care sa raspunda intereselor .i preocuparilor diverse ale copiilor pre.colari/elevilor, sa puna în valoare talentele .i capacita.ile acestora în diferite domenii, nu neaparat în cele prezente în curriculumul na.ional, .i sa stimuleze participarea lor la ac.iuni variate, în contexte nonformale.
3. În perioada 2 – 7 aprilie 2013, Ministerul Educa.iei, Cercetarii, Tineretului .i Sportului organizeaza etapele na.ionale ale olimpiadelor .colare pe discipline de înva.amânt .i, dupa caz, ale concursurilor .colare.
4. În programul „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, elaborat .i organizat de fiecare unitate de înva.amânt, vor fi inclu.i to.i copiii pre.colari/elevii .i toate cadrele didactice care nu participa la etapa na.ionala a olimpiadelor .i concursurilor .colare.
Planificarea .i aprobarea programului
5. În vederea elaborarii programului de activita.i, în timpul primului semestru, se vor solicita propuneri elevilor, la orele de dirigen.ie, .i cadrelor didactice, în cadrul sedintelor comisiilor metodice, parintilor, în cadrul sedintelor cu parintii, precum si reprezentatilor autoritatilor administratiei publice locale/ai comunitatii, în cadrul sedintelor consiliului de administratie.
6. Dupa colectarea propunerilor se vor desfa.ura dezbateri în colectivele de elevi, în consiliul elevilor, în consiliul profesoral .i în comitetul reprezentativ al parin.ilor, în vederea adoptarii programului agreat de majoritatea elevilor si a cadrelor didactice.
7. Modalitatea de selec.ie a activita.ilor propuse se decide la nivelul unita.ilor de înva.amânt si presupune implicarea, în egala masura, a elevilor, a cadrelor didactice, a parin.ilor, astfel încât proiectele .i activita.ile selectate sa corespunda obiectivelor educationale specifice comunitatii .colare, fiind un rezultat al op.iunilor acesteia.
8. Tipurile de activita.i care se organizeaza în saptamâna men.ionata, durata acestora, modalita.ile de organizare .i responsabilita.ile se stabilesc în consiliul profesoral .i se aproba de catre consiliul de administra.ie al unita.ii de înva.amânt, pâna la data de 15 februarie 2013.
9. Consilierul educativ din unitatea de înva.amânt centralizeaza propunerile agreate, în vederea includerii acestora în Calendarul Activita.ilor Educative al unita.ii de înva.amânt, ca domeniu distinct: programul „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”.
10. Conducerile unita.ilor de înva.amânt vor asigura popularizarea programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, la nivel local pentru crearea unui impact pozitiv al activita.ilor organizate, atât la nivelul unita.ii de înva.amânt, cât .i la nivelul comunita.ii.
11. Unita.ile de înva.amânt sunt încurajate sa permita participarea parin.ilor, a voluntarilor, a reprezentan.ilor mass-mediei .i a publicului larg la activita.ile care se preteaza la acest tip de deschidere spre comunitate.
Con.inutul .i organizarea programului
12. Se recomanda elaborarea unor proiecte la nivelul grupelor de pre.colari/claselor, al grupurilor de clase sau al unita.ii de înva.amânt, care sa urmareasca .i sa permita realizarea unor obiective educa.ionale prin activita.i care, în programul normal din perioada cursurilor, nu se pot derula.
13. Proiectele se pot organiza .i în consor.iile .colare, în parteneriat cu alte unita.i de înva.amânt, cu organiza.ii neguvernamentale, cu palatele .i cluburile copiilor, cu cluburile sportive .colare, cu direc.iile de tineret .i sport, cu taberele .colare, cu institu.ii culturale .i .tiin.ifice (institute de cercetari, institu.ii de înva.amânt superior etc.), cu poli.ia, jandarmeria, inspectoratele pentru situa.ii de urgen.a, cu direc.iile de sanatate publica, agen.iile pentru protec.ia mediului etc.
14. Atât elevii, cât .i cadrele didactice vor alege activita.ile la care doresc sa participe, din lista celor propuse. De asemenea, se va avea în vedere posibilitatea implicarii parin.ilor care doresc acest lucru, precum .i a altor parteneri.
15. Fiecare activitate la care participa copiii pre.colari/elevii trebuie sa fie coordonata de un numar corespunzator de cadre didactice. Indiferent de tipurile de activita.i organizate, conducerea unita.ii de înva.amânt .i cadrele didactice vor lua toate masurile pentru asigurarea supravegherii copiilor pre.colari/elevilor .i a securita.ii acestora.
16. Tipurile de activita.i care pot fi organizate în cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, pot include:
- activita.i culturale;
- activita.i tehnico-.tiin.ifice;
- activita.i sportive;
- activita.i de educa.ie pentru ceta.enie democratica, pentru promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate, implicare activa în societate, responsabilitate sociala, rela.ii .i comunicare etc.);
- activita.i de educa.ie pentru sanatate .i stil de via.a sanatos (inclusiv referitoare la dependen.a de calculator, siguran.a pe internet etc.);
- activita.i de educa.ie ecologica .i de protec.ie a mediului (inclusiv colectare selectiva, economisirea energiei, energie alternativa etc.);
- activita.i de educa.ie rutiera, PSI, educa.ie pentru reac.ii corecte în situa.ii de urgen.a etc.;
- altele.
Aceste activita.i se vor organiza sub diferite forme, de exemplu:
- ateliere de teatru, dans, muzica, arte plastice, educa.ie media .i cinematografica;
- competi.ii organizate la nivelul .colii, al grupurilor de .coli, al localita.ii sau al jude.ului;
- mese rotunde, dezbateri;
- activita.i de voluntariat sau de interes comunitar;
- campanii antitutun/antialcool/antipoluare/de prevenire a delincven.ei juvenile/de prevenire a traficului de persoane etc.;
- proiecte comunitare, de responsabilitate sociala;
- peer - education;
- schimburi de experien.a;
- vizite de studii;
- tabere/.coli de crea.ie sau de cercetare;
- parteneriate educa.ionale .i tematice la nivel de unita.i de înva.amânt, pe plan intern .i interna.ional, pentru dezvoltarea aptitudinilor pentru lucrul în echipa .i în proiecte.
Monitorizare .i evaluare
17. Activita.ile vor fi organizate în fiecare zi lucratoare a saptamânii men.ionate, acoperind cel pu.in numarul de ore prevazut în orarul obi.nuit al .colii, atât pentru elevi, cât .i pentru cadrele didactice.
18. Dupa aprobarea de catre consiliul de administra.ie, programul adoptat devine obligatoriu, atât pentru elevi, cât .i pentru cadrele didactice.
19. Elevii au obliga.ia de a participa la activita.ile pentru care s-au înscris, absen.ele fiind înregistrate în catalog la rubrica Purtare.
20. Activita.ile aprobate se vor men.iona în condica de prezen.a a cadrelor didactice .i vor fi monitorizate de conducerea unita.ii de înva.amânt.
21. Fiecare unitate de înva.amânt va elabora instrumente .i criterii de evaluare a activita.ilor desfa.urate în saptamâna „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”. Elaborarea criteriilor se va realiza printr-o procedura transparenta, prin implicarea elevilor, parin.ilor .i a cadrelor didactice, cu consultarea, dupa caz, a partenerilor din afara unita.ii de înva.amânt implica.i în program. Instrumentele .i criteriile de evaluare vor fi avizate de catre consiliul profesoral, aprobate de catre consiliul de administra.ie .i anun.ate comunita.ii .colare .i publicului larg cu cel pu.in 3 saptamâni înainte de începerea activita.ilor propriu-zise.
22. Directorul unita.ii de înva.amânt, consilierul educativ si .eful comisiei pentru evaluarea .i asigurarea calita.ii vor monitoriza .i vor evalua activita.ile din cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, folosind instrumentele .i criteriile aprobate.
23. Inspectoratele .colare vor delega reprezentanti pentru a monitoriza activita.ile organizate de catre unita.ile de înva.amânt în cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”.
24. Dupa încheierea vacan.ei de primavara, în fiecare unitate de înva.amânt, în cadrul primului consiliu profesoral se va analiza calitatea activita.ilor organizate, rezultatele educa.ionale ale acestora, precum .i modalita.ile de ameliorare a planificarii .i organizarii programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”. La activitatea de analiza din cadrul consiliului profesoral vor participa si reprezentanti ai elevilor si parin.ilor, care vor prezenta puncte de vedere asupra activitatilor derulate în program. Directorul unita.ii de înva.amânt va prezenta un raport de monitorizare a calitatii activitatilor planificate.
25. La sfârsitul anului scolar, inspectoratele .colare vor include în raportul privind starea înva.amântului un capitol referitor la relevan.a .i valoarea formativa a tuturor activita.ilor desfa.urate în cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, evidentiind nivelul interesului manifestat de elevi .i cadre didactice fa.a de organizarea si desfasurarea acestuia.
Valorificarea exemplelor de buna practica
26. În baza instrumentelor .i criteriilor de evaluare aprobate, activita.ile desfa.urate pot fi premiate la nivelul unita.ii de înva.amânt, cu sprijinul autorita.ilor administra.iei publice locale, al partenerilor educa.ionali, din resurse proprii etc.
27. Unita.ile de înva.amânt sunt încurajate sa î.i promoveze cele mai bune activita.i prin metode variate, care sa asigure informarea publicului larg .i implicarea unui procent mare de membri ai comunita.ii în evaluarea .i stabilirea celor mai valoroase ac.iuni: chestionare aplicate elevilor, cadrelor didactice .i parin.ilor, un ”jurnal” al saptamânii programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!” facut public, prezentarea activita.ilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implica.i în activita.i, informari/articole în mass-media locala sau centrala, fotografii, filme, organizarea unui vot direct al elevilor, parin.ilor, cadrelor didactice, organizarea unui vot electronic pentru publicul larg etc.
28. În baza instrumentelor .i criteriilor de evaluare aprobate, fiecare unitate de înva.amânt poate selectiona o singura activitate din cele desfasurate, cu care sa participe la competi.ia celor mai interesante activita.i desfa.urate la nivel jude.ean/al municipiului Bucure.ti în cadrul saptamânii „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”.
29. Pentru a participa la competitia organizata la nivel jude.ean/al municipiului Bucure.ti, unitatea de înva.amânt va încarca pe site-ul inspectoratului .colar, la rubrica dedicata competi.iei din cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, dosarul activita.ii propuse.
30. La nivel jude.ean/al municipiului Bucure.ti, competi.ia î.i propune sa selecteze .i sa promoveze pe site-ul inspectoratului cele mai interesante 10 activita.i care s-au desfa.urat în saptamâna programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!”, câte una din fiecare din domeniile:
- cultural;
- artistic;
- tehnic;
- .tiin.ific;
- sportiv;
- ceta.enie democratica .i responsabilitate sociala;
- educa.ie pentru sanatate .i stil de via.a sanatos;
- educa.ie ecologica .i protec.ie a mediului;
- abilita.i de via.a;
- consiliere .i orientare.
31. Selec.ia activita.ilor se va face în baza unor criterii stabilite de inspectoratul .colar printr-o procedura transparenta, prin implicarea consiliului jude.ean/al municipiului Bucure.ti al elevilor, a organiza.iilor reprezentative ale parin.ilor .i a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile .i modalitatea de evaluare, modalitatea .i termenul limita de încarcare a dosarelor activita.ilor vor fi stabilite de fiecare inspectorat .i comunicate unita.ilor de înva.amânt din subordine .i publicului larg în timp util, dar nu mai târziu de data de 1 martie 2013.
32. Fiecare inspectorat va stabili, prin decizie a inspectorului .colar general, componen.a comisiei de evaluare a activita.ilor primite de la unitatile de învatamânt. Comisia va evalua dosarele depuse, în conformitate cu modalita.ile .i criteriile stabilite la nivelul inspectoratului .i comunicate public, .i va selecta cel mult câte o activitate pentru fiecare domeniu men.ionat la pct. 30.
33. Inspectoratele .colare sunt încurajate sa promoveze cele mai bune activita.i ale unita.ilor de înva.amânt prin metode variate, care sa asigure informarea publicului larg .i implicarea unui procent mare de membri ai comunita.ii în evaluarea .i stabilirea celor mai valoroase ac.iuni: prezentarea activita.ilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implica.i în activita.i, informari/articole în mass-media locala sau centrala, fotografii, filme, organizarea unui vot direct al elevilor, parin.ilor, cadrelor didactice, organizarea unui vot electronic pentru publicul larg etc.
34. În baza instrumentelor .i criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor .colare, activita.ile desfa.urate pot fi premiate la nivelul jude.ului/al municipiului Bucure.ti, cu sprijinul autorita.ilor administra.iei publice locale, al partenerilor educa.ionali, din resurse proprii etc.
35. Dosarele activita.ilor transmise de unitatile de învatamânt inspectoratelor .colare în vederea participarii la etapa na.ionala a competi.iei din cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!” sunt evaluate de comisiile desemnate de inspectoratele scolare pâna la data de 30 aprilie 2013.
36. Elementele care trebuie sa se gaseasca în dosarele activita.ilor care participa la competi.ia na.ionala din cadrul programului „Sa .tii mai multe, sa fii mai bun!” .i criteriile de evaluare vor fi comunicate de catre MECTS pâna la data de 1 martie 2013.
37. Activitatile transmise de inspectoratele scolare vor fi postate pe site-ul MECTS în perioada 1 – 10 mai 2013.
38. Evaluarea activita.ilor propuse de inspectoratele .colare se va face pe baza unui punctaj, ob.inut în urma a doua tipuri de evaluari: o evaluare facuta de o comisie MECTS, având o pondere de 60% din punctajul total, .i o evaluare acordata ca urmare a votului on-line al vizitatorilor site-ului
www.edu.ro, având o pondere de 40% din punctajul total.
39. Comisia din MECTS, aprobata de secretarul de stat pentru înva.amânt preuniversitar, va înainta acestuia rezultatele propriei evaluari, în plic închis, pâna la data de 15 mai 2013.
40. Vizitatorii site-ului
www.edu.ro
vor avea posibilitatea de a acorda votul lor activitatilor considerate cele mai relevante sau interesante. Pentru rezultatul final se vor lua în calcul voturile exprimate on-line pâna la data de 19 mai 2013, ora 24.
41. În baza evaluarii efectuate de comisia MECTS .i a voturilor acordate on-line, activitatile câstigatoare vor fi desemnate pâna la data de 24 mai 2013. Rezultatele vor fi postate pe website-ul MECTS.
42. Premierea celor 10 .coli în care s-au desfa.urat activita.ile declarate câ.tigatoare la nivel na.ional va avea loc în preajma datei de 1 iunie 2013. Detaliile privind premierea vor fi transmise la data anuntarii rezultatelor evaluarii.

A consemnat pentru dumneavoastră,
Prof. înv. preşc. IONELA-LAURA CARAIMAN 

Un comentariu: