sâmbătă, 30 martie 2013

Metodologie de înscriere a copiilor în învăţământul primar, pentru anul şcolar 2013 - 2014

ANEXA nr. 2 la ordinul MEN nr. 3434/25.03.2013 pentru aprobarea Calendarului și a Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2013-2014
Cap. I Dispozi.ii generale
Art. 1. - În conformitate cu prevederile Legii educa.iei na.ionale nr. 1/2011, cu modificãrile .i completãrile ulterioare, învã.ãmântul primar cuprinde clasa pregãtitoare .i clasele I-IV.
Art. 2. - (1) Conform legii, învã.ãmântul primar este învã.ãmânt obligatoriu.
(2) Numãrul de locuri care se alocã, prin cifra de .colarizare, pentru clasa pregãtitoare, în învã.ãmântul de stat, este mai mare sau egal cu numãrul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învã.ãmântul primar, asigurând astfel fiecãrui copil un loc.
(3) Inspectoratele .colare vor solu.iona orice situa.ie legatã de înscrierea la clasa pregãtitoare în interesul educa.ional al elevului .i în limitele legii.
Art. 3. - (1) Înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar, pentru anul .colar 2013-2014, se face în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) În sensul prezentei metodologii, prin pãrin.i se în.elege inclusiv tutori legal institui.i sau sus.inãtori legali.
(3) În sensul prezentei metodologii, prin domiciliu se în.elege inclusiv re.edin.ã.
Art. 4. - (1) În conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare .i func.ionare a unitã.ilor de învã.ãmânt preuniversitar aprobat prin Ordinul ministrului educa.iei .i cercetãrii nr. 4.925/2005, cu modificãrile .i completãrile ulterioare, fiecare locuin.ã este arondatã unei unitã.i de învã.ãmânt aflatã în proximitatea sa, numitã în continuare „.coala de circumscrip.ie”. Totalitatea strãzilor arondate unitã.ii de învã.ãmânt formeazã circumscrip.ia .colarã a unitã.ii de învã.ãmânt respective.
(2) În vederea înscrierii în clasa pregãtitoare a tuturor copiilor care au vârsta corespunzãtoare, inspectoratele .colare jude.ene (ISJ) .i Inspectoratul .colar al Municipiului Bucure.ti (ISMB) iau în considerare propunerile conducerilor unitã.ilor de învã.ãmânt referitoare la numãrul de clase pregãtitoare rezultate în urma recensãmântului copiilor realizat, pentru fiecare circumscrip.ie .colarã, în colaborare cu autoritã.ile administra.iei publice locale.
(3) Numãrul de clase pregãtitoare cuprins în planul de .colarizare alocat de ISJ/ISMB fiecãrei unitã.i de învã.ãmânt .ine cont de capacitatea de cuprindere a acesteia, determinatã de numãrul sãlilor de clasã în care poate fi organizat, în mod corespunzãtor, procesul de învã.ãmânt la clasa pregãtitoare, dar .i la celelalte clase ale .colii, .i de obligativitatea cuprinderii în .coalã a tuturor copiilor din circumscrip.ia .colarã. La alocarea numãrului de clase pregãtitoare se .ine cont de numãrul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe învã.ãmântul primar, de arondarea strãzilor la unitã.ile de învã.ãmânt sau de cea mai bunã oportunitate educa.ionalã identificatã.
(4) În situa.ia în care capacitatea unei unitã.i de învã.ãmânt nu permite cuprinderea în clasa pregãtitoare a tuturor copiilor din circumscrip.ia .colarã stabilitã în anul .colar anterior, precum .i în alte situa.ii justificate, ISJ .i ISMB pot decide reconfigurarea circumscrip.iilor .colare astfel încât sã asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregãtitoare.
(5) Circumscrip.iile .colare, planul de .colarizare, respectiv numãrul de clase pregãtitoare alocate, sunt afi.ate la fiecare unitate de învã.ãmânt, inclusiv pe site-ul acesteia, dacã existã, .i pe site-ul inspectoratului .colar, conform Calendarului înscrierii în învã.ãmântul primar pentru anul .colar 2013-2014, prevãzut în anexa nr. 1 la ordin (calendarul înscrierii), pentru informarea pãrin.ilor .i a publicului interesat.
(6) Pentru informarea pãrin.ilor .i a publicului interesat .i pentru a permite pãrin.ilor luarea unor decizii în cuno.tin.ã de cauzã privitoare la op.iunea pentru o unitate de învã.ãmânt sau alta, fiecare unitate de învã.ãmânt va pune la dispozi.ie .i informa.ii referitoare la locul de desfã.urare a activitã.ii corespunzãtoare clasei pregãtitoare (în spa.iul .colii sau al unei grãdini.e), la posibilitatea organizãrii programului .coala dupã .coalã, la organizarea .i dotarea spa.iului .colar etc.
Cap. II Condi.ii de înscriere în învã.ãmântul primar
Art. 5. - (1) Pãrin.ii, ai cãror copii împlinesc vârsta de 6 ani pânã la data de 31 august 2013 inclusiv, au obliga.ia de a înscrie copiii în învã.ãmântul primar în clasa pregãtitoare, în conformitate cu prevederile legii .i ale prezentei metodologii.
(2) Prin excep.ie de la prevederile alin. (1), pentru anul .colar 2013-2014, pãrin.ii, ai cãror copii nu au fost înscri.i în învã.ãmântul primar în anul .colar 2012-2013 .i împlinesc vârsta de 7 ani pânã la data de 31 august 2013 inclusiv, pot înscrie, la cerere, copiii în învã.ãmântul primar, în clasa I, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(3) Inspectoratele .colare .i unitã.ile de învã.ãmânt au obliga.ia de a asigura permanent informarea .i consilierea pãrin.ilor referitor la prevederile legii .i ale prezentei metodologii în ceea ce prive.te înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar. Persoanele care rãspund la întrebãrile/solicitãrile pãrin.ilor au obliga.ia de a cunoa.te aceste prevederi, precum .i op.iunile pe care le au pãrin.ii privind alegerea nivelului de clasã sau a unitã.ii de învã.ãmânt în care î.i pot înscrie copiii .i trebuie sã poatã oferi detalii referitoare la con.inutul activitã.ilor educa.ionale care se desfã.oarã în clasa pregãtitoare, la abordarea didacticã, la organizarea programului .colar etc. Consilierea se face având în vedere, cu prioritate, interesul educa.ional al copilului.
Art. 6. - (1) Pãrin.ii ai cãror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013 inclusiv, pot sã-.i înscrie copiii în învã.ãmântul primar în clasa pregãtitoare, dacã dezvoltarea lor psihosomaticã este corespunzãtoare.
(2) Înscrierea copiilor men.iona.i la alin. (1) în clasa pregãtitoare se face la solicitarea scrisã a pãrin.ilor, dacã evaluarea dezvoltãrii psihosomatice a acestora, fãcutã de speciali.ti, atestã pregãtirea copiilor pentru parcurgerea cu succes a clasei pregãtitoare.
(3) Pãrin.ii copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013 inclusiv care nu opteazã pentru înscrierea copiilor lor în clasa pregãtitoare în anul .colar 2013-2014 sau ai celor pentru care evaluarea men.ionatã la alin. (2) aratã cã dezvoltarea psihosomaticã nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregãtitoare î.i vor înscrie copiii la grãdini.ã, în grupa mare.
(4) În cazul în care existã solicitãri de înscriere în clasa pregãtitoare a copiilor care împlinesc 6 ani dupã data de 31 decembrie 2013, inspectoratele .colare/unitã.ile de învã.ãmânt vor consilia pãrin.ii privind nevoia de a lua decizii în interesul educa.ional al elevului .i îi vor informa cã solicitarea nu poate fi solu.ionatã decât în situa.ia în care evaluarea dezvoltãrii psihosomatice atestã pregãtirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregãtitoare. In cazul în care rezultatul evaluãrii aratã cã dezvoltarea psihosomaticã nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregãtitoare, copiii vor fi înscri.i în grupa mare din învã.ãmântul pre.colar. Rezultatul evaluãrii nu poate fi contestat.
Art. 7. - (1) Evaluarea dezvoltãrii psihosomatice a copiilor, men.ionatã la art. 6 alin. (2), se efectueazã sub coordonarea Centrului jude.ean/al municipiului Bucure.ti de resurse .i asisten.ã educa.ionalã (CJRAE/CMBRAE), în perioada prevãzutã de calendarul înscrierii.
(2) În evaluarea dezvoltãrii psihosomatice a copiilor va fi implicat personalul de specialitate al CJRAE/CMBRAE, personal de specialitate din alte institu.ii/unitã.i, precum .i medici .colari sau medici de familie, acolo unde este necesar.
(3) Comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar, numitã în continuare comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti, poate decide organizarea evaluãrii dezvoltãrii psihosomatice a copiilor atât la sediul CJRAE/CMBRAE, cât .i în diferite zone ale jude.ului/municipiului Bucure.ti, cu prioritate în grãdini.e, pentru a facilita accesul pãrin.ilor .i al copiilor la aceastã evaluare.
(4) Pãrin.ii copiilor men.iona.i la art. 6 alin. (1) .i (4) vor depune la CJRAE/CMBRAE o cerere tip în care solicitã evaluarea dezvoltãrii psihosomatice a copilului. În situa.ia în care comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti decide organizarea evaluãrii dezvoltãrii psihosomatice a copiilor .i în alte zone ale jude.ului/municipiului Bucure.ti, conform alin. (3), depunerea cererilor se poate face .i la sediul unitã.ilor/institu.iilor în care se va realiza evaluarea.
(5) Perioada de desfã.urare a evaluãrii dezvoltãrii psihosomatice, precum .i adresele unitã.ilor/institu.iilor la care se desfã.oarã evaluarea sunt stabilite de comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti .i sunt afi.ate la toate unitã.ile de învã.ãmânt .i pe site-ul ISJ/ISMB. Activitatea de evaluare a dezvoltãrii psihosomatice va fi planificatã în intervalul orar 10.00-18.00, astfel încât programul de desfã.urare sã sprijine accesul pãrin.ilor la serviciile de evaluare.
(6) La încheierea evaluãrii dezvoltãrii psihosomatice a fiecãrui copil, rezultatul evaluãrii este comunicat, în scris, pãrintelui care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluãrii nu poate fi contestat.
(7) Rezultatul evaluãrilor dezvoltãrii psihosomatice a copiilor din jude./municipiul Bucure.ti este înscris într-un proces-verbal, semnat de speciali.tii care au efectuat evaluarea. CJRAE/CMBRAE transmite procesul-verbal comisiei jude.ene/a municipiului Bucure.ti, care asigurã pãstrarea sa la dosarul comisiei.
Art. 8. - În clasa pregãtitoare din învã.ãmântul special sunt înscri.i copii cu cerin.e educa.ionale speciale, care împlinesc vârsta de 8 ani pânã la data începerii anului .colar. La solicitarea scrisã a pãrin.ilor, pot fi înscri.i în clasa pregãtitoare .i copii cu vârste cuprinse între 6 .i 8 ani la data începerii anului .colar.
Cap. III Alegerea unitã.ii de învã.ãmânt la care va fi înscris copilul
Art. 9. - (1) To.i copiii ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea în clasa pregãtitoare, la .coala de circumscrip.ie, vor fi înmatricula.i la unitatea de învã.ãmânt solicitatã.
(2) Pe locurile libere, se înscriu .i, ulterior, se înmatriculeazã, copiii care provin din alte circumscrip.ii .colare, inclusiv din alte localitã.i, în conformitate cu solicitãrile pãrin.ilor .i cu prevederile prezentei metodologii.
(3) În sensul prezentei metodologii, numãrul locurilor libere la clasa pregãtitoare este stabilit ca diferen.a dintre numãrul de locuri alocate pentru clasa pregãtitoare .i numãrul de copii din circumscrip.ie care trebuie înscri.i la acel nivel de clasã. De exemplu, dacã în circumscrip.ia .colarã a unei unitã.i de învã.ãmânt existã 40 de copii care trebuie înscri.i la clasa pregãtitoare, iar .coala a primit prin planul de .colarizare 50 de locuri la clasa pregãtitoare, numãrul de locuri libere este de 10 (50-40).
Art. 10. - (1) În situa.ia în care, într-o unitate de învã.ãmânt, numãrul cererilor de înscriere de la pãrin.i al cãror domiciliu se aflã în afara circumscrip.iei .colare este mai mare decât numãrul de locuri libere definit conform art. 9, vor fi aplicate criterii de departajare, generale .i specifice, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) Criteriile generale de departajare, care se aplicã în situa.ia prevãzutã la alin. (1), sunt urmãtoarele:
a) existen.a unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;
b) existen.a unui document care dovede.te cã este orfan de ambii pãrin.i. Situa.ia copilului care provine de la o/un casã de copii/centru de plasament/plasament familial se asimileazã situa.iei copilului orfan de ambii pãrin.i;
c) existen.a unui document care dovede.te cã este orfan de un singur pãrinte;
d) existen.a unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învã.ãmânt respectivã.
(3) În cazul în care numãrul cererilor de înscriere de la pãrin.i din afara circumscrip.iei .colare este mai mare decât numãrul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescãtoare a numãrului de criterii generale de departajare cumulate de cãtre fiecare copil: se repartizeazã la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile men.ionate la alin. (2), apoi copiii care îndeplinesc douã dintre criterii .i, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criteriile men.ionate la alin. (2). La stabilirea numãrului maxim de criterii generale de departajare pe care le poate îndeplini un copil s-a .inut seama de faptul cã un copil poate îndeplini cel mult trei criterii generale, întrucât criteriul men.ionat la alin.(2), lit.b) nu poate fi îndeplinit simultan cu criteriul men.ionat la alin.(2), lit.c).
(4) În caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc acela.i numãr de criterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este cea men.ionatã la alin. (2).
(5) Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învã.ãmânt .i se aplicã în situa.ia prevãzutã la alin. (1), dupã aplicarea criteriilor generale men.ionate la alin. (2). Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învã.ãmânt va indica documentele doveditoare pe care pãrintele trebuie sã le depunã în momentul completãrii/validãrii cererii-tip de înscriere.
(6) Prin excep.ie de la prevederile alin. (5), referitoare la ordinea de aplicare a criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, în cazul în care unitã.ile de învã.ãmânt cu predare în limba unei minoritã.i na.ionale au stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de cunoa.tere a limbii de predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor generale de departajare.
(7) Criteriile specifice de departajare men.ionate la alin. (5) nu pot fi discriminatorii, în conformitate cu prevederile Ordonan.ei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea .i sanc.ionarea tuturor formelor de discriminare, republicatã, cu modificãrile .i completãrile ulterioare .i trebuie sã .inã cont de faptul cã to.i copiii au drepturi egale de acces la educa.ie, indiferent de condi.ia socialã .i materialã, de sex, rasã, na.ionalitate, confesiune.
(8) Criteriile specifice men.ionate la alin. (5) nu pot include existen.a unor liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului înscrierii, sau orice alte proceduri care nu respectã spiritul .i litera prezentei metodologii.
(9) În cazul în care la o unitate de învã.ãmânt, pe ultimul loc liber, este înmatriculat un copil din altã circumscrip.ie .colarã, fratele sãu geamãn/sora sa geamãnã va fi admis/admisã la aceea.i unitate de învã.ãmânt, peste numãrul de locuri alocat.
Art. 11. - (1) Criteriile specifice de departajare men.ionate la art. 10 alin. (5) sunt elaborate în urma consultãrii cadrelor didactice .i a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al pãrin.ilor.
(2) Criteriile specifice de departajare men.ionate la art.10 alin. (5) sunt aprobate de consiliul de administra.ie al unitã.ii de învã.ãmânt, dupã acordarea avizului de legalitate de cãtre consilierul juridic.
(3) Criteriile specifice de departajare aprobate se anun.ã public, la data men.ionatã în calendarul înscrierii, prin afi.are la sediul unitã.ii de învã.ãmânt.
(4) Dupã aceastã datã, modificarea criteriilor specifice de departajare ori adãugarea altor criterii sunt interzise.
Cap. IV Informarea publicului privind procedura de înscriere
Art. 12. - (1) Comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti asigurã instituirea .i func.ionarea unui telverde, la care pãrin.ii .i alte persoane interesate pot ob.ine, gratuit, informa.ii referitoare la înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar.
(2) Numãrul telverde men.ionat la alin. (1) este 0 800 816 xyz, unde xyz este indicativul jude.ului. De exemplu, pentru Arad indicativul este 257, pentru Brãila indicativul este 239, pentru Bucure.ti indicativul este 021.
(3) Comisiile jude.ene .i a municipiului Bucure.ti au obliga.ia sã asigure afi.area tuturor informa.iilor referitoare la înscrierea în învã.ãmântul primar, inclusiv circumscrip.iile .colare .i planul de .colarizare, la fiecare unitate de învã.ãmânt din jude., precum .i pe site-ul ISJ/ISMB.
(4) Toate unitã.ile de învã.ãmânt în care se va desfã.ura activitatea clasei pregãtitoare în anul .colar 2013-2014, vor organiza o „Zi a por.ilor deschise”, în perioada prevãzutã de calendarul înscrierii, zi în care pãrin.ii, copiii .i alte persoane interesate pot vizita spa.iile dedicate activitã.ilor claselor pregãtitoare .i pot purta discu.ii cu personalul unitã.ii de învã.ãmânt implicat în aceastã activitate. Pentru a facilita comunicarea dintre pãrin.i .i personalul didactic .i informarea familiilor privind oferta educa.ionalã, la aceastã activitate vor participa directorul/directorul adjunct al unitã.ii de învã.ãmânt, cadre didactice care predau la clasa pregãtitoare, reprezentan.i ai pãrin.ilor elevilor care frecventeazã clasa pregãtitoare în anul .colar 2012 – 2013, precum .i alte persoane desemnate de conducerea unitã.ii de învã.ãmânt.
(5) Inspectoratele .colare jude.ene .i al Municipiului Bucure.ti vor posta pe site-ul institu.iei, pe prima paginã, la rubrica „Înscrierea în învã.ãmântul primar 2013” urmãtoarele date:
a) informa.ii cu privire la circumscrip.iile .colare, pentru fiecare unitate de învã.ãmânt: denumirea .i adresa unitã.ii de învã.ãmânt, strãzile/adresele arondate unitã.ii de învã.ãmânt, numãrul de clase pregãtitoare alocate, adresa site-ului unitã.ii de învã.ãmânt (pentru unitã.ile care au site), în format standard;
b) informa.ii cu privire la telverde instituit la nivelul inspectoratului .colar: numãrul de telefon telverde, data de la care acesta va fi func.ional, programul de func.ionare etc.;
c) metodologia de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar pentru anul .colar 2013-2014 .i calendarul înscrierii.
(6) Comisiile/Comisia jude.ene/a municipiului Bucure.ti coordoneazã organizarea .edin.elor de informare .i consiliere a pãrin.ilor copiilor înscri.i la grãdini.ã .i care urmeazã sã înceapã învã.ãmântul primar în anul .colar 2013 -2014.
(7) Toate unitã.ile de învã.ãmânt au obliga.ia de a oferi informa.ii referitoare la procedura de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar. Pãrin.ii se pot adresa celei mai apropiate unitã.i de învã.ãmânt, care îi va îndruma în privin.a pa.ilor pe care trebuie sã îi parcurgã, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(8) Fiecare unitate de învã.ãmânt va încãrca pe site-ul propriu, pe lângã denumirea .i adresa unitã.ii de învã.ãmânt, strãzile/adresele arondate unitã.ii de învã.ãmânt, numãrul de clase pregãtitoare alocate, .i alte informa.ii care sã permitã pãrin.ilor sã cunoascã activitatea specificã clasei pregãtitoare, din cadrul unitã.ii, cum ar fi: posibilitatea organizãrii procesului de învã.ãmânt în cadrul unei grãdini.e aflate în structura .colii sau în consor.iu cu .coala, posibilitatea organizãrii programului .coala dupã .coalã, fotografii ale spa.iului în care se desfã.oarã activitatea la clasa pregãtitoare. Pentru asigurarea protec.iei datelor personale, în fotografiile care vor fi postate pe site nu trebuie sã aparã persoane (copii sau cadre didactice).
(9) În situa.ia în care unitã.ile de învã.ãmânt nu au site propriu, informa.iile men.ionate la alin. (8) vor fi încãrcate pe site-ul inspectoratului .colar.
(10) Comisiile jude.ene .i a municipiului Bucure.ti iau toate mãsurile pentru comunicarea informa.iilor legate de înscrierea în învã.ãmântul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde .i numãrul acestuia, cãtre mijloacele de comunicare în masã.
Cap. V Procedura de înscriere în clasa pregãtitoare
Art. 13. - (1) Cererea-tip de înscriere în clasa pregãtitoare se poate completa online sau la secretariatul unitã.ii de învã.ãmânt la care pãrintele dore.te înscrierea copilului.
(2) Completarea cererii-tip de înscriere se face, în perioada prevãzutã de calendarul înscrierii, prin introducerea în aplica.ia informaticã a datelor furnizate de pãrinte.
(3) Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie .i se face la unitatea de învã.ãmânt la care pãrintele dore.te înscrierea, în prezen.a pãrintelui .i a cel pu.in unui membru din comisia de înscriere, conform programãrii realizate de cãtre unitatea de învã.ãmânt, zilnic, în intervalul orar 8.00-20.00 (luni-vineri), respectiv 8.00-13.00 (sâmbãta).
(4) Validarea cererii-tip de înscriere constã în compararea datelor introduse în aplica.ia informaticã cu documentele depuse de cãtre pãrinte, tipãrirea, verificarea .i semnarea de cãtre pãrinte a fi.ei tipãrite.
(5) În perioada prevãzutã de calendarul înscrierii, conducerile unitã.ilor de învã.ãmânt vor asigura prezen.a unui numãr suficient de persoane din comisia de înscriere .i vor stabili programul de lucru al comisiei în ture, atât în program de diminea.ã, cât .i de dupã amiazã, în intervalul orar 8.00-20.00 (luni-vineri), respectiv 8.00-13.00 (sâmbãta), pentru a sprijini participarea pãrin.ilor la procedurile de completare/validare a cererilor-tip de înscriere.
(6) Conducerile unitã.ilor de învã.ãmânt .i inspectoratele .colare se vor asigura cã programul de completare/validare a cererilor-tip de înscriere în învã.ãmântul primar este adaptat solicitãrilor pãrin.ilor, permite procesarea tuturor solicitãrilor .i asigurã fluen.a procedurilor, evitând aglomera.ia.
(7) În vederea asigurãrii fluen.ei procedurilor .i a evitãrii aglomera.iei, unitã.ile de învã.ãmânt vor asigura inclusiv posibilitatea de programare telefonicã a pãrin.ilor pentru completarea .i/sau validarea cererilor-tip de înscriere. Numãrul de telefon la care pãrin.ii pot apela este afi.at la avizierul unitã.ii de învã.ãmânt, pe site-ul acesteia, dacã existã, .i pe site-ul inspectoratului .colar.
(8) Unitã.ile de învã.ãmânt vor informa pãrin.ii cã ordinea în care se programeazã telefonic pentru completarea .i/sau validarea cererilor-tip de înscriere sau în care se prezintã pentru completarea .i/sau validarea cererilor-tip de înscriere nu presupune crearea unei liste de preînscriere .i /sau acordarea unei prioritã.i la înscriere. Informa.ia va fi afi.atã la secretariatul unitã.ii de învã.ãmânt, la avizierul acesteia .i pe site-ul .colii, dacã acesta existã, .i va fi comunicatã direct pãrin.ilor la momentul programãrii telefonice sau al prezentãrii pentru completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
Art. 14. - (1) În situa.ia în care cererea-tip de înscriere se completeazã la sediul unitã.ii de învã.ãmânt la care se dore.te înmatricularea copilului, completarea datelor în aplica.ia informaticã se face în prezen.a pãrintelui, de cãtre un membru al comisiei de înscriere din .coalã. În acest caz, imediat dupã completarea cererii-tip de înscriere, se realizeazã validarea acesteia. Comisiile de înscriere din fiecare unitate de învã.ãmânt vor asigura imprimarea unui numãr de cereri-tip de înscriere, care sã fie completate de mânã de pãrin.i, în situa.ia în care completarea cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct în aplica.ia informaticã, din motive obiective, cum ar fi întreruperea alimentãrii cu energie electricã, imposibilitatea temporarã a conectãrii la internet etc. În aceste cazuri, comisiile vor informa pãrin.ii care se prezintã pentru înscriere despre situa.ia apãrutã .i vor solicita acestora sã completeze manual cererea-tip de înscriere .i sã o semneze. Pãrin.ii vor fi informa.i cã, dupã remedierea situa.iei speciale, vor fi invita.i din nou la unitatea de învã.ãmânt pentru a verifica datele introduse în aplica.ia informaticã, pe baza cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip tipãrit din calculator.
(2) Pãrintele depune, în momentul completãrii cererii – tip de înscriere la unitatea de învã.ãmânt, sau, dupã caz, în momentul validãrii acesteia, o fotocopie a actului de identitate propriu .i o fotocopie a certificatului de na.tere al copilului, care vor fi certificate conform cu originalul de cãtre secretariatul unitã.ii de învã.ãmânt, pe baza documentelor originale.
(3) În cazul în care cererea-tip de înscriere este completatã pentru un copil care împline.te vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013 inclusiv, alãturi de documentele men.ionate la alin. (2), pãrintele depune .i o copie a documentului prin care CJRAE/CMBRAE comunicã rezultatul pozitiv al evaluãrii dezvoltãrii psihosomatice a copilului.
(4) În cazul în care solicitã înscrierea la altã unitate de învã.ãmânt decât .coala de circumscrip.ie, pe lângã documentele men.ionate la alin. 2 .i, dupã caz, la alin. 3, pãrin.ii depun .i documente care dovedesc îndeplinirea criteriilor de departajare, stabilite în conformitate cu art. 10.
(5) În cazul în care solicitã înscrierea la altã unitate de învã.ãmânt decât .coala de circumscrip.ie, pãrintele va men.iona, prin bifarea acestei op.iuni în cererea-tip de înscriere, dacã este de acord cu înscrierea copilului la .coala de circumscrip.ie, în situa.ia în care acesta nu va fi admis la .coala solicitatã, din lipsã de locuri libere.
Art. 15. - (1) În momentul prezentãrii la unitatea de învã.ãmânt pentru completarea cererii-tip de înscriere, pãrin.ii vor fi informa.i cã aplica.ia informaticã nu permite înscrierea copilului la mai multe unitã.i de învã.ãmânt.
(2) În cazul în care aplica.ia informaticã semnaleazã cã pentru copilul respectiv a mai fost depusã o cerere de înscriere la altã unitate de învã.ãmânt, înscrisã în baza de date, întrucât a fost validatã, dosarul de înscriere nu va mai fi acceptat .i rãmâne valabilã op.iunea deja asumatã pentru altã unitate de învã.ãmânt.
(3) În momentul prezentãrii la unitatea de învã.ãmânt pentru completarea sau validarea cererii-tip de înscriere, pãrin.ii sunt informa.i cu privire la prevederile prezentei metodologii, la modalitatea de definire a numãrului de locuri libere .i la criteriile de departajare generale .i specifice care vor fi utilizate în cazul în care numãrul de op.iuni pentru respectiva unitate de învã.ãmânt este mai mare decât numãrul de locuri libere. Unitã.ile de învã.ãmânt pun la dispozi.ia pãrin.ilor aceste informa.ii .i prin afi.are.
(4) Pentru validarea cererii-tip de înscriere, un membru al comisiei de înscriere din unitatea de învã.ãmânt tipãre.te fi.a completatã în aplica.ia informaticã, în prezen.a pãrintelui.
(5) Dupã tipãrire, cererea-tip de înscriere este verificatã .i semnatã de pãrinte.
(6) În cazul existen.ei unei erori în transcrierea datelor, pãrin.ii o semnaleazã pe loc, iar membrul comisiei de înscriere din unitatea de învã.ãmânt procedeazã la corectarea gre.elii în baza de date computerizatã .i retipãre.te cererea-tip de înscriere corectatã din calculator, în vederea semnãrii de cãtre pãrinte.
Art. 16. - (1) Dupã încheierea perioadei de completare .i validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa pregãtitoare se face în douã etape succesive, dupã cum urmeazã:
a) Prima etapã, în care repartizarea copiilor se face pe baza informa.iilor din cererile-tip de înscriere .i din documentele depuse de pãrin.i, folosind aplica.ia informaticã .i pe baza deciziilor consiliilor de administra.ie ale unitã.ilor de învã.ãmânt, luate în urma aplicãrii criteriilor de departajare pentru copiii din alte circumscrip.ii .colare.
b) A doua etapã, în care este asiguratã înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au participat la prima etapã sau nu au fost distribui.i, din diferite motive.
(2) În situa.ii excep.ionale, înainte de desfã.urarea primei etape de înscriere, consiliile de administra.ie ale inspectoratelor .colare pot ajusta planul de .colarizare pentru a asigura accesul la educa.ie al tuturor copiilor care trebuie sã î.i facã debutul .colar în anul 2013-2014.
(3) ISJ/ISMB informeazã Direc.ia generalã resurse umane .i re.ea .colarã na.ionalã .i Direc.ia generalã educa.ie .i învã.are pe tot parcursul vie.ii din Ministerul Educa.iei Na.ionale (MEN) despre aceste situa.ii .i despre deciziile luate pentru solu.ionarea lor, pânã la data de 22 aprilie 2013, ora 23.
Cap. VI Prima etapã de înscriere în clasa pregãtitoare
Art. 17. - (1) În prima etapã, procesarea cererilor-tip de înscriere se desfã.oarã la Comisia na.ionalã de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar, numitã în continuare Comisia na.ionalã, cu ajutorul aplica.iei informatice, .i la nivelul unitã.ilor de învã.ãmânt, pe baza informa.iilor din cererile-tip de înscriere .i din documentele depuse de pãrin.i.
(2) Procesarea cererilor-tip de înscriere se face în ordine, respectând urmãtoarele prioritã.i:
a) în prima fazã, sunt admi.i la .coala de circumscrip.ie copiii ai cãror pãrin.i au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere. Repartizarea acestora conform solicitãrii din cererea-tip de înscriere se realizeazã cu ajutorul aplica.iei informatice;
b) în a doua fazã, se proceseazã cererile pãrin.ilor care solicitã înscrierea la o altã unitate de învã.ãmânt decât .coala de circumscrip.ie, pe locurile rãmase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora se realizeazã la nivelul comisiei de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt, prin aplicarea criteriilor generale .i specifice de departajare, iar listele finale sunt validate de cãtre consiliul de administra.ie al unitã.ii de învã.ãmânt;
c) în a treia fazã, sunt admi.i la .coala de circumscrip.ie copiii ai cãror pãrin.i au solicitat înscrierea la o altã unitate de învã.ãmânt decât .coala de circumscrip.ie, dar nu au fost înmatricula.i, din lipsã de locuri. Repartizarea acestora se realizeazã cu ajutorul aplica.iei informatice, dacã în cererea-tip de înscriere a fost bifatã op.iunea de înscriere la .coala de circumscrip.ie în cazul neadmiterii la .coala solicitatã.
Art. 18. - (1) În prima fazã, cu ajutorul aplica.iei informatice, to.i copiii ai cãror pãrin.i au solicitat înscrierea la .coala de circumscrip.ie vor fi înmatricula.i conform op.iunii.
(2) Dupã încheierea primei faze, Comisia na.ionalã comunicã comisiilor de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt locurile rãmase libere, stabilite în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3).
Art. 19. - (1) În a doua fazã de înscriere, în conformitate cu calendarul înscrierii .i cu programul afi.at, la fiecare unitate de învã.ãmânt la care au rãmas locuri libere, comisia de înscriere din unitatea de învã.ãmânt analizeazã cererile-tip de înscriere .i documentele depuse de pãrin.ii copiilor care au domiciliul în afara circumscrip.iei .colare.
(2) În cazul în care numãrul solicitãrilor este mai mic sau egal decât numãrul locurilor libere, comisia de înscriere valideazã înscrierea copiilor respectivi în unitatea de învã.ãmânt, fãrã nicio restric.ie.
(3) În cazul în care numãrul solicitãrilor este mai mare decât numãrul locurilor libere, comisia de înscriere aplicã criteriile de departajare generale .i apoi, dacã este necesar, pe cele specifice, în vederea stabilirii candida.ilor care vor fi admi.i.
Art. 20. - (1) Pânã la data precizatã în calendarul înscrierii, comisia de înscriere din fiecare unitate de învã.ãmânt la care au rãmas locuri libere dupã prima fazã, proceseazã cererile pãrin.ilor copiilor proveni.i din alte circumscrip.ii .colare .i stabile.te lista copiilor care vor fi înmatricula.i la unitatea de învã.ãmânt, în clasa pregãtitoare. Decizia se ia în func.ie de numãrul de locuri libere, de numãrul de cereri .i pe baza criteriilor de departajare.
(2) În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificãrile .i completãrile ulterioare, la solicitarea unitã.ilor de învã.ãmânt, inspectoratele .colare pot aproba, în situa.ii excep.ionale, depã.irea efectivelor maxime stabilite de lege pentru clasele pregãtitoare la care numãrul solicitãrilor de înscriere ale pãrin.ilor proveni.i din alte circumscrip.ii .colare este mare.
(3) Aplicarea criteriilor .i stabilirea listei copiilor declara.i admi.i în unitatea de învã.ãmânt respectivã, respectiv a listei cererilor respinse, din lipsã de locuri, se face în plenul comisiei .i se consemneazã într-un proces-verbal, care rãmâne la dosarul comisiei.
(4) Rezultatele analizei .i decizia comisiei de înscriere din unitatea de învã.ãmânt sunt transmise comisiei jude.ene/a municipiului Bucure.ti .i comisiei na.ionale pânã la data prevãzutã de calendar.
Art. 21. - (1) În a treia fazã a primei etape de înscriere, cu ajutorul aplica.iei informatice, se proceseazã cererile pãrin.ilor care ini.ial au solicitat înscrierea la altã unitate de învã.ãmânt decât .coala de circumscrip.ie, dar nu au fost admi.i, din lipsã de locuri .i au optat în cererea-tip de înscriere pentru întoarcerea la .coala de circumscrip.ie.
(2) Având în vedere cã locurile copiilor men.iona.i la alin. (1) au fost rezervate la .coala de circumscrip.ie pânã la aceastã fazã, to.i copiii din circumscrip.ia .colarã ai cãror pãrin.i au optat în cererea-tip de înscriere pentru întoarcerea la .coala de circumscrip.ie, în cazul în care nu au fost admi.i la .coala solicitatã ini.ial, vor fi înmatricula.i la .coala de circumscrip.ie.
Art. 22. - (1) La încheierea primei etape de înscriere, aplica.ia informaticã stabile.te numãrul de locuri disponibile de la fiecare unitate de învã.ãmânt.
(2) La încheierea primei etape de înscriere, se considerã locuri disponibile, pe lângã locurile rãmase neocupate dupã a doua fazã de repartizare, .i locurile copiilor din circumscrip.ia .colarã respectivã care au fost înmatricula.i la o altã .coalã, în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio unitate de învã.ãmânt în aceastã etapã. De exemplu, dacã, la unitatea de învã.ãmânt men.ionatã la art. 9 alin. (3), au rãmas neocupate dupã a doua fazã de repartizare din cadrul primei etape de înscriere 5 din cele 10 locuri libere, iar din cei 40 de copii din circumscrip.ia .colarã care trebuiau înscri.i în clasa pregãtitoare, 36 au fost înscri.i, 34 la unitatea respectivã .i 2 la alte unitã.i de învã.ãmânt, atunci la aceastã unitate de învã.ãmânt existã în total 11 locuri disponibile pentru a doua etapã de înscriere. Cele 11 locuri se compun din cele 5 locuri rãmase libere, 4 locuri neocupate de copiii din circumscrip.ie încã nedistribui.i, respectiv din cele 2 locuri lãsate neocupate de copiii din circumscrip.ie care sunt înscri.i la alte unitã.i de învã.ãmânt.
Art. 23. - (1) Lista candida.ilor înmatricula.i dupã prima etapã se afi.eazã la fiecare unitate de învã.ãmânt .i pe site-ul ISJ/ISMB, conform calendarului înscrierii.
(2) Locurile disponibile de la toate unitã.ile de învã.ãmânt din jude./municipiul Bucure.ti, stabilite în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2), vor fi afi.ate la fiecare unitate de învã.ãmânt care .colarizeazã clasa pregãtitoare .i pe site-ul ISJ/ISMB, pentru informarea pãrin.ilor.
(3) Comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti afi.eazã situa.ia completãrii locurilor la fiecare unitate de învã.ãmânt, numãrul de locuri disponibile în sensul art. 22 .i numãrul copiilor neînscri.i dupã prima etapã.
(4) Informa.iile men.ionate la alin. (3) se afi.eazã pe site-ul ISJ/ISMB, precum .i la fiecare unitate de învã.ãmânt.
Cap. VII A doua etapã de înscriere în clasa pregãtitoare
Art. 24. - (1) Pãrin.ii copiilor, care nu au fost cuprin.i într-o unitate de învã.ãmânt în prima etapã de înscriere sau care nu au participat la aceasta etapã, completeazã o nouã cerere-tip de înscriere în doua etapã, pe locurile disponibile.
(2) Cererile-tip de înscriere pot fi completate doar pentru unitã.ile de învã.ãmânt pentru care existã locuri disponibile, afi.ate conform prevederilor art. 23. Unitã.ile de învã.ãmânt care nu mai au locuri disponibile nu pot primi cereri-tip de înscriere în învã.ãmântul primar în etapa a doua, iar op.iunile online pentru aceste unitã.i de învã.ãmânt vor fi respinse de aplica.ia informaticã.
(3) În cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua, pãrin.ii vor completa, în ordinea descrescãtoare a preferin.elor, maximum trei op.iuni pentru unitã.i de învã.ãmânt la care mai existã locuri disponibile.
Art. 25. - (1) Pãrin.ii copiilor men.iona.i la art. 24 depun cererea-tip de înscriere în învã.ãmântul primar online sau la secretariatul .colii aflate pe prima pozi.ie din cele trei op.iuni exprimate pentru etapa a doua.
(2) Completarea cererii-tip de înscriere se face, în perioada prevãzutã de calendarul înscrierii pentru etapa a doua, prin introducerea în aplica.ia informaticã a datelor furnizate de pãrinte.
(3) Validarea cererii-tip de înscriere se face la unitatea de învã.ãmânt aflatã pe prima pozi.ie din cele trei op.iuni exprimate pentru etapa a doua, în prezen.a pãrintelui .i a cel pu.in unui membru din comisia de înscriere, dupã procedura men.ionatã în prezenta metodologie.
Art. 26. - (1) Dupã încheierea perioadei de completare .i validare a cererilor-tip de înscriere depuse pentru a doua etapã de înscriere, unitã.ile de învã.ãmânt analizeazã .i solu.ioneazã cererile pãrin.ilor, aplicând o procedurã specificã elaboratã de inspectoratul .colar, pe baza criteriilor generale .i a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile.
(2) Procedura specificã, men.ionatã la alin. (1), este comunicatã prin afi.are la unitã.ile de învã.ãmânt .i pe site-ul inspectoratului, conform calendarului înscrierii.
(3) Comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti are obliga.ia de a informa MEN cu privire la procedura men.ionatã la alin. (1).
Art. 27. - La încheierea opera.iilor men.ionate la art. 26, conform calendarului înscrierii, se afi.eazã lista candida.ilor înmatricula.i la fiecare unitate de învã.ãmânt.
Art. 28. - (1) În situa.ia în care mai existã copii care nu au fost încã înscri.i la vreo unitate de învã.ãmânt, inspectoratul .colar centralizeazã .i solu.ioneazã cererile pãrin.ilor acestor copii.
(2) Comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti asigurã cuprinderea în clasa pregãtitoare a copiilor care nu au fost încã înscri.i la vreo unitate de învã.ãmânt, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, în func.ie de op.iunile pãrin.ilor, de numãrul de locuri disponibile .i de criteriile de departajare anun.ate conform prezentei metodologii.
(3) Pentru rezolvarea situa.iilor men.ionate la alin. (1), comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti utilizeazã locurile disponibile, stabilite conform art. 22.
(4) Ocuparea locurilor disponibile se face în ordinea stabilitã prin aplicarea criteriilor de departajare generale .i specifice din prezenta metodologie.
(5) În situa.ii excep.ionale, comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti poate decide repartizarea copiilor în clase, cu depã.irea numãrului maxim de elevi prevãzut de lege, în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificãrile .i completãrile ulterioare.
Art. 29. - Comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti rezolvã, în a doua etapã de înscriere, orice altã situa.ie referitoare la înscrierea în clasa pregãtitoare, având în vedere, cu prioritate, interesul educa.ional al copilului.
Cap. VIII Asigurarea dreptului la educa.ie al tuturor copiilor care trebuie sã î.i facã debutul .colar în anul 2013-2014
Art. 30. - (1) Dupã încheierea celei de-a doua etape, comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti analizeazã rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregãtitoare, le comparã cu rezultatele recensãmântului .i se asigurã cã to.i copiii recenza.i sunt înmatricula.i la o unitate de învã.ãmânt.
(2) Dacã analiza men.ionatã la alin. (1) demonstreazã cã existã copii recenza.i neînscri.i în nicio unitate de învã.ãmânt, ISJ/ISMB .i unitã.ile de învã.ãmânt, împreunã cu autoritã.ile administra.iei publice locale, fac demersurile legale pentru asigurarea dreptului la educa.ie al copiilor care trebuie sã î.i facã debutul .colar în anul .colar 2013-2014.
Art. 31. - (1) Copiii care trebuie sã î.i facã debutul .colar în anul 2013-2014, dar care nu au fost înmatricula.i sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere, vor fi distribui.i de comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti, cu respectarea interesului educa.ional al copilului, a prevederilor prezentei metodologii .i .inând cont de solicitãrile pãrin.ilor.
(2) Distribuirea acestora se face la .coala de circumscrip.ie sau la altã unitate de învã.ãmânt pentru care opteazã pãrintele, pe locurile disponibile.
(3) În cazul în care pentru o unitate de învã.ãmânt existã mai multe cereri decât locuri libere, departajarea se face în func.ie de criteriile men.ionate la art. 10, conform prevederilor din prezenta metodologie.
(4) CJRAE/CMBRAE vor continua sã asigure, la solicitarea pãrin.ilor, serviciile de evaluare a dezvoltãrii psihosomatice a copiilor, inclusiv dupã încheierea perioadei de evaluare prevãzute în calendarul înscrierii.
Art. 32. - Înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare, în unitã.ile cu predare în limba unei minoritã.i na.ionale, se face în conformitate cu prevederile prezentei metodologii .i cu calendarul aprobat.
Art. 33. - (1) La stabilirea planurilor de .colarizare, ISJ .i ISMB vor lua toate mãsurile pentru a asigura dreptul la educa.ie în limba maternã al tuturor copiilor, alocând unitã.ilor de învã.ãmânt/sec.iilor cu predare în limba respectivã un numar de clase suficient pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc sã studieze în limba maternã respectivã.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã pentru asigurarea dreptului copiilor apar.inând minoritã.ilor na.ionale de a studia în limba maternã, respectiv dreptul de a studia limba maternã, conform legii.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã în egalã mãsurã pentru asigurarea dreptului copiilor de a studia în limba românã, în zonele în care majoritatea unitã.ilor de învã.ãmânt sunt cu predare în altã limbã.
Art. 34. - (1) În localitã.ile în care majoritatea unitã.ilor de învã.ãmânt sunt cu predare în limba românã .i existã unitã.i de învã.ãmânt/sec.ii cu predare în limba unei minoritã.i na.ionale, comisiile jude.ene .i a municipiului Bucure.ti vor lua toate mãsurile pentru a asigura accesul oricãrui copil din localitate la studiul în limba maternã, prin stabilirea de circumscrip.ii .colare specifice pentru copiii care au ca limbã maternã limba respectivã.
(2) Dacã în localitã.ile men.ionate la alin. (1) existã un numãr mic de unitã.i de învã.ãmânt cu predare în limba unei minoritã.i, atunci inspectoratele .colare respective pot decide sã nu aloce circumscrip.ii .colare pentru aceste unitã.i de învã.ãmânt. În acest caz, pãrin.ii copiilor care au ca limbã maternã limba minoritã.ii respective pot solicita înscrierea la oricare dintre unitã.ile de învã.ãmânt cu predare în limba respectivã.
(3) Pentru unitã.ile de învã.ãmânt cu predare în limba unei minoritã.i na.ionale din localitã.ile men.ionate la alin. (2), înscrierea copiilor apar.inând minoritã.ii na.ionale respective se face în prima etapã de înscriere, aplicând criteriile generale .i criteriile specifice de departajare elaborate de fiecare unitate de învã.ãmânt, conform prevederilor art. 10.
(4) Prevederile alin. (1), (2) .i (3) se aplicã în mod similar pentru unitã.ile de învã.ãmânt cu predare în limba românã, din localitã.ile în care majoritatea unitã.ilor de învã.ãmânt sunt cu predare într-o limbã a minoritã.ilor na.ionale.
Art. 35. - (1) În localitã.ile în care func.ioneazã unitã.i de învã.ãmânt teologic/ confesional care .colarizeazã nivelul de învã.ãmânt primar, inspectoratele .colare decid dacã acestor unitã.i li se alocã sau nu circumscrip.ie .colarã.
(2) În cazul în care unitã.ilor de învã.ãmânt men.ionate la alin. (1) li se alocã circumscrip.ie .colarã, procedura de înscriere în clasa pregãtitoare este cea prevãzutã, la cap. V, VI .i VII.
(3) În cazul în care unitã.ilor de învã.ãmânt men.ionate la alin. (1) nu li se alocã circumscrip.ie .colarã, procedura de înscriere în clasa pregãtitoare este cea prevãzutã la cap. X, pentru unitã.ile de învã.ãmânt particular.
Cap. IX Înscrierea în învã.ãmântul special
Art. 36. - (1) Copiii cu cerin.e educa.ionale speciale pot fi înscri.i în .colile de masã, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) În situa.iile în care orientarea .colarã impune înscrierea în învã.ãmântul special, pãrin.ii se adreseazã .colii de circumscrip.ie sau CJRAE/CMBRAE, de la care vor primi informa.iile necesare pentru înscrierea în învã.ãmântul special.
Art. 37. - (1) Înscrierea copiilor cu cerin.e educa.ionale speciale în învã.ãmântul special se face direct la .coala specialã, cu documentele prevãzute de prezenta metodologie, la care se adaugã documentul care atestã orientarea cãtre .coala specialã.
(2) Comisiile de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt special completeazã cererile-tip de înscriere direct în aplica.ia informaticã.
(3) Dupã completare, cererea-tip de înscriere este tipãritã, verificatã .i semnatã de pãrinte.
(4) To.i copiii care au orientarea .colarã pentru învã.ãmântul special vor fi înmatricula.i conform solicitãrii.
Cap. X Înscrierea în învã.ãmântul particular
Art. 38. - (1) ISJ .i ISMB solicitã unitã.ilor de învã.ãmânt particular autorizate sau acreditate date referitoare la oferta de locuri pentru clasa pregãtitoare.
(2) Pentru a asigura cuprinderea tuturor copiilor care î.i fac debutul .colar în anul .colar 2013-2014 într-o unitate de învã.ãmânt, la solicitarea unitã.ilor de învã.ãmânt particular autorizate sau acreditate, ISJ .i ISMB includ oferta unitã.ilor de învã.ãmânt particulare în aplica.ia informaticã utilizatã pentru înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare .i o comunicã .colilor din învã.ãmântul de stat.
(3) Fiecare unitate de învã.ãmânt are obliga.ia de a oferi, la solicitarea pãrin.ilor, inclusiv informa.ii referitoare la unitã.ile de învã.ãmânt particular autorizate sau acreditate care au în ofertã clase pregãtitoare.
(4) .colile din învã.ãmântul de stat vor oferi pãrin.ilor informa.ii doar despre acele unitã.i de învã.ãmânt particular care au transmis informa.iile necesare cãtre ISJ/ISMB.
Art. 39. - (1) Înscrierea copiilor în unitã.ile de învã.ãmânt particular, care au solicitat includerea ofertei lor de .colarizare în aplica.ia informaticã utilizatã pentru înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare, se face prin completarea .i validarea cererii-tip de înscriere .i respectarea procedurilor prevãzute în prezenta metodologie.
(2) Înscrierea copiilor în unitã.ile de învã.ãmânt particular prevãzute la alin. (1) se face în prima etapã de înscriere.
(3) În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învã.ãmânt particular solicitatã de pãrinte, acesta poate fi înscris la .coala de circumscrip.ie, dacã pãrintele a bifat op.iunea de întoarcere la .coala de circumscrip.ie prevãzutã la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participã la a doua etapã de înscriere.
Art. 40. - (1) În cazul în care pãrintele dore.te înscrierea la o unitate de învã.ãmânt particular, care nu a dorit includerea ofertei sale de .colarizare în aplica.ia informaticã, înscrierea se face de cãtre pãrinte direct la unitatea de învã.ãmânt, conform procedurilor stabilite de aceasta.
(2) La încheierea tuturor etapelor de înscriere, unitã.ile de învã.ãmânt particular men.ionate la alin. (1) transmit ISJ/ISMB informa.iile referitoare la elevii înmatricula.i în clasa pregãtitoare, respectiv în clasa I.
Cap. XI Înscrierea în unitã.ile de învã.ãmânt care au în ofertã clase organizate conform reglementãrilor specifice alternativelor educa.ionale
Art. 41. - (1) Înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare, la unitã.ile de învã.ãmânt care au în ofertã clase organizate conform reglementãrilor specifice alternativelor educa.ionale, denumite în continuare unitã.i de învã.ãmânt alternativ, se face de cãtre pãrinte, în conformitate cu propriile op.iuni, cu numãrul de locuri alocat claselor organizate conform principiilor specifice alternativei educa.ionale .i cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Unitã.ile de învã.ãmânt alternativ de stat vor fi incluse în aplica.ia informaticã pentru înscrierea în clasa pregãtitoare.
(3) Unitã.ile de învã.ãmânt alternativ particular autorizate sau acreditate care doresc sã fie incluse în aplica.ia informaticã pentru înscrierea în clasa pregãtitoare vor transmite inspectoratelor .colare toate informa.iile necesare pentru a participa la procedurile prevãzute de prezenta metodologie.
(4) Unitã.ile de învã.ãmânt alternativ de stat, precum .i cele particulare autorizate sau acreditate, care doresc sã fie incluse în aplica.ia informaticã pentru înscrierea în clasa pregãtitoare, vor stabili criteriile specifice de departajare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(5) Fiecare unitate de învã.ãmânt are obliga.ia de a oferi, la solicitarea pãrin.ilor, informa.ii referitoare la unitã.ile de învã.ãmânt alternativ autorizate sau acreditate din jude./municipiul Bucure.ti, care au în ofertã clase pregãtitoare .i care îndeplinesc condi.iile precizate la alin. (2) .i (3).
Art. 42. - (1) În cazul unitã.ilor de învã.ãmânt alternativ de stat care au constituitã circumscrip.ie .colarã, se vor parcurge etapele de înscriere prevãzute de prezenta metodologie.
(2) În cazul unitã.ilor de învã.ãmânt alternativ de stat care nu au constituitã circumscrip.ie .colarã, pãrin.ii se vor adresa, pentru înscriere, direct unitã.ii de învã.ãmânt dorite. Înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare la aceste unitã.i de învã.ãmânt se face în prima etapã de înscriere.
(3) În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învã.ãmânt alternativ solicitatã de pãrinte, acesta poate fi înscris la .coala de circumscrip.ie, dacã pãrintele a bifat op.iunea de întoarcere la .coala de circumscrip.ie prevãzutã la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participã la a doua etapã de înscriere.
Art.43. - Înscrierea la unitã.ile de învã.ãmânt alternativ particulare se face în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, referitoare la înscrierea în învã.ãmântul particular.
Art.44. - La încheierea tuturor etapelor de înscriere, inspectoratele .colare vor colecta, de la unitã.ile de învã.ãmânt alternativ a cãror ofertã nu a fost inclusã în aplica.ia informaticã, situa.ia înscrierilor în clasa pregãtitoare, pentru fiecare alternativã educa.ionalã.
Cap. XII Înscrierea în clasa I a copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani pânã la data de 31 august 2013 inclusiv
Art. 45. - (1) Copiii care împlinesc vârsta de 7 ani pânã la data de 31 august 2013 inclusiv, care nu au fost înscri.i în învã.ãmântul primar în anul .colar 2012-2013 .i ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea direct în clasa I, vor fi înmatricula.i în clasele I deja existente, pe locurile disponibile.
(2) În sensul prezentei metodologii, locurile disponibile la clasa I, pentru înscrierea copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani pânã la data de 31 august 2013 inclusiv .i nu au fost înscri.i în învã.ãmântul primar în anul .colar 2012-2013, ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea direct în clasa I, se stabilesc dupã cum urmeazã:
a) dacã numãrul de elevi existen.i în clasa pregãtitoare în anul .colar 2012-2013 este mai mare sau egal cu 25, atunci nu existã locuri disponibile în clasã;
b) dacã numãrul de elevi existen.i în clasa pregãtitoare în anul .colar 2012-2013 este mai mic decât 25, atunci numãrul de locuri disponibile se calculeazã ca diferen.a între 25 .i numãrul de elevi existen.i în clasã în anul .colar 2012-2013.
(3) În cazul în care existã solicitãri de înscriere în clasa I a copiilor care nu au fost înscri.i în învã.ãmântul primar în anul .colar 2012-2013 .i care împlinesc 7 ani în perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2013, inspectoratele .colare/unitã.ile de învã.ãmânt vor consilia pãrin.ii privind nevoia de a lua decizii în interesul educa.ional al elevului .i îi vor informa cã solicitarea nu poate fi solu.ionatã decât în situa.ia în care evaluarea dezvoltãrii psihosomatice atestã pregãtirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei I. In cazul în care rezultatul evaluãrii aratã cã dezvoltarea psihosomaticã nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei I, copiii vor fi înscri.i în clasa pregãtitoare. Rezultatul evaluãrii nu poate fi contestat.
(4) Evaluarea dezvoltãrii psihosomatice men.ionate la alin. (3) se organizeazã .i se desfã.oarã în conformitate cu prevederile art. 7.
(5) Înscrierea în clasa I a copiilor care îndeplinesc condi.iile men.ionate la alin. (1) .i (3) se face în perioada prevãzutã în calendarul înscrierii pentru aceastã categorie de copii.
(6) Depunerea solicitãrilor de înscriere în clasa I a copiilor men.iona.i la alin. (1) .i (3) se face direct la unitatea de învã.ãmânt, neexistând posibilitatea completãrii online.
Art. 46. - (1) Copiii care îndeplinesc condi.iile men.ionate la art. 45, ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea în clasa I, la .coala de circumscrip.ie, vor fi înscri.i la unitatea de învã.ãmânt solicitatã, în urma unei solicitãri scrise depuse de pãrinte la unitatea de învã.ãmânt, în perioada prevãzutã în calendarul înscrierii pentru aceastã categorie de copii.
(2) Înscrierea în clasa I a copiilor care îndeplinesc condi.iile men.ionate la art. 45, ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea în altã .coalã decât .coala de circumscrip.ie, se face conform unei proceduri specifice elaborate de inspectoratul .colar, pe baza criteriilor generale .i a celor specifice de departajare men.ionate la art.10, în limita locurilor disponibile, în perioada prevãzutã în calendarul înscrierii pentru aceastã categorie de copii.
Art. 47. - (1) În situa.ii excep.ionale, în func.ie de numãrul solicitãrilor pentru înscrierea direct în clasa I a copiilor care îndeplinesc condi.iile men.ionate la art. 45, consiliul de administra.ie al inspectoratului .colar poate aproba depã.irea efectivului maxim de 25 de elevi la clasã, pentru a asigura cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor.
(2) În situa.ii excep.ionale, inspectoratele .colare pot solicita MEN înfiin.area unor noi clase I, în cazul în care numãrul solicitãrilor depuse de pãrin.ii copiilor care îndeplinesc condi.iile men.ionate la alin. (1) justificã acest lucru sau în cazul în care unitatea de învã.ãmânt nu a avut clasã pregãtitoare în anul .colar 2012-2013. Înfiin.area acestor clase se va face doar dacã în acele unitã.i de învã.ãmânt existã sãli de clasã disponibile, în care procesul de învã.ãmânt poate fi organizat în mod corespunzãtor.
(3) În situa.ia în care capacitatea unei unitã.i de învã.ãmânt nu permite cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor din circumscrip.ia .colarã men.iona.i la art. 45, inspectoratele .colare pot decide reconfigurarea circumscrip.iilor .colare astfel încât sã asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa I.
Art. 48. - Informa.iile cu privire la locurile disponibile la clasa I, pentru înscrierea copiilor care îndeplinesc condi.iile men.ionate la art. 45, ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea direct în clasa I, sunt puse la dispozi.ia pãrin.ilor de cãtre unitã.ile de învã.ãmânt, prin afi.are la sediul unitã.ii de învã.ãmânt .i pe site-ul acesteia, în cazul în care unitatea are site propriu. Informa.iile sunt puse la dispozi.ia pãrin.ilor .i prin publicarea pe site-ul inspectoratului .colar.
Cap. XIII Coordonarea procesului de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar
Art. 49. - (1) Coordonarea, la nivel na.ional, a procesului de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar este asiguratã de Comisia na.ionalã.
(2) Comisia na.ionalã se compune din:
a) pre.edinte – secretar de stat din MEN;
b) vicepre.edin.i – personal cu func.ii de conducere din MEN;
c) 1-3 secretari – inspectori de specialitate din MEN;
d) 4-5 membri - directori .i inspectori de specialitate din MEN.
(3) Componen.a nominalã a comisiei na.ionale se stabile.te prin ordin al ministrului educa.iei na.ionale.
Art. 50. - Atribu.iile comisiei na.ionale sunt urmãtoarele:
a) stabile.te modelul cererii-tip de înscriere .i îl transmite comisiilor jude.ene/a municipiului Bucure.ti;
b) asigurã aplica.ia înformaticã pentru înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar;
c) instruie.te pre.edin.ii comisiilor jude.ene/a municipiului Bucure.ti;
d) elaboreazã .i transmite ISJ/ISMB instruc.iuni referitoare la înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar;
e) asigurã transmiterea informa.iilor referitoare la înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar, pentru anul .colar 2013-2014, cãtre mijloacele de comunicare în masã, pentru a asigura transparen.a .i informarea pãrin.ilor .i a publicului interesat;
f) controleazã .i îndrumã ac.iunile legate de înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar în jude.ele .ãrii, urmãrind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g) proceseazã cererile – tip de înscriere, cu ajutorul aplica.iei informatice .i realizeazã repartizarea la .coala de circumscrip.ie a copiilor ai cãror pãrin.i au solicitat acest lucru în cererea – tip. Transmite inspectoratelor .colare .i unitã.ilor de învã.ãmânt lista candida.ilor admi.i .i a numãrului de locuri diponibile, dupã repartizarea acestor candida.i;
h) poate numi delega.i ai Comisiei na.ionale, care sã controleze .i sã îndrume activitatea comisiilor jude.ene/a municipiului Bucure.ti .i a comisiilor de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt;
i) analizeazã desfã.urarea procesului de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar la nivel na.ional, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti de înscriere, .i prezintã concluziile acestei analize conducerii MEN;
j) propune ministrului educa.iei na.ionale modificãri ale metodologiei de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar.
Art. 51. - (1) Coordonarea la nivel jude.ean/al municipiului Bucure.ti a procesului de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar este asiguratã de comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti.
(2) Comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti organizeazã comisii de înscriere în unitã.ile de învã.ãmânt.
Art. 52. - (1) Comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti este numitã prin decizie a inspectorului .colar general .i este compusã din:
a) pre.edinte - inspectorul .colar general sau un inspector .colar general adjunct;
b) secretari - 1 – 3 inspectori .colari;
c) membri - 1 - 5 inspectori .colari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretari.
(2) Inspectorii .colari pentru învã.ãmânt primar .i pentru învã.ãmântul pre.colar, informaticianul inspectoratului .i, dupã caz, inspectorul de limba .i literatura maternã/inspectorul pentru minoritã.i fac parte din comisia men.ionatã la alin. (1).
(3) Comisiile jude.ene .i comisia municipiului Bucure.ti au urmãtoarele atribu.ii:
a) organizeazã, monitorizeazã .i rãspund de modul de desfã.urare a ac.iunilor de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar, în jude.ul respectiv/municipiul Bucure.ti, în conformitate cu prevederile legale .i ale prezentei metodologii;
b) rãspund de transmiterea prezentei metodologii .i a tuturor reglementãrilor privitoare la înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare .i în clasa I în unitã.ile de învã.ãmânt care .colarizeazã nivelul de învã.ãmânt pre.colar .i primar;
c) rãspund de asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a pãrin.ilor .i a publicului larg cu privire la ac.iunile de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar;
d) elaboreazã, împreunã cu directorii unitã.ilor de învã.ãmânt, un plan de mãsuri pentru pregãtirea .i organizarea înscrierii copiilor în învã.ãmântul primar; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu, planificarea perioadei ac.iunilor de consiliere .i de orientare a pãrin.ilor copiilor înscri.i la grãdini.ã în grupa mare;
e) stabilesc planul de .colarizare, în func.ie de rezultatele recensãmântului copiilor care au împlinit vârsta pentru debutul .colar .i de capacitatea de cuprindere a .colilor, precum .i în func.ie de numãrul cererilor de înscriere depuse conform prevederilor prezentei metodologii .i anun.ã unitã.ilor de învã.ãmânt numãrul de locuri alocate pentru clasa pregãtitoare;
f) introduc în aplica.ia informaticã numãrul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de învã.ãmânt, conform planului de .colarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de unitã.ile de învã.ãmânt particular;
g) asigurã crearea unei baze de date la nivelul fiecãrei unitã.i de învã.ãmânt .i la nivel jude.ean, care cuprinde datele personale ale copiilor ce urmeazã sã fie cuprin.i în clasa pregãtitoare, a.a cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere .i coordoneazã completarea bazei de date;
h) numesc, prin decizie a inspectorului .colar general, în fiecare unitate de învã.ãmânt care va avea clase pregãtitoare, o comisie de înscriere formatã din directori, profesori, operatori PC, secretari, care sã asigure buna desfã.urare a opera.iunilor legate de crearea bazei de date pentru repartizarea copiilor în clasa pregãtitoare;
i) instruiesc persoanele care fac parte din comisiile de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt;
j) analizeazã, în vederea acordãrii avizului de legalitate, criteriile specifice de departajare, propuse de consiliile de administra.ie din unitã.ile de învã.ãmânt;
k) transmit cãtre fiecare unitate de învã.ãmânt modelul electronic al cererii-tip de înscriere .i îndrumã opera.iile de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip listate din calculator .i de corectare a eventualelor erori;
l) elaboreazã procedura specificã de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a doua etapã de înscriere în clasa pregãtitoare, pe care o comunicã unitã.ilor de învã.ãmânt .i o afi.eazã pe site-ul inspectoratului; informeazã comisia na.ionalã din cadrul MEN cu privire la aceastã procedurã;
m) centralizeazã .i solu.ioneazã cererile pãrin.ilor copiilor care nu au fost înscri.i la vreo unitate de învã.ãmânt, dupã finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
n) elaboreazã procedura specificã de repartizare a copiilor care nu au fost înscri.i în învã.ãmântul primar în anul .colar 2012-2013 .i îndeplinesc condi.iile de înscriere în clasa I, ai cãror pãrin.i opteazã pentru altã unitate de învã.ãmânt decât .coala de circumscrip.ie, pe locurile disponibile, pe care o comunicã unitã.ilor de învã.ãmânt .i o afi.eazã pe site-ul inspectoratului; informeazã comisia na.ionalã din cadrul MEN cu privire la aceastã procedurã;
o) asigurã, conform prevederilor prezentei metodologii, instituirea .i func.ionarea unui telverde, la care pãrin.ii .i alte persoane interesate pot ob.ine, gratuit, informa.ii referitoare la cuprinderea copiilor în învã.ãmântul primar;
p) numesc reprezentan.i ai comisiei jude.ene/a municipiului Bucure.ti, care sã .inã permanent legãtura cu presa, pentru a oferi informa.ii corecte .i actualizate despre înscrierea copiilor în învã.ãmântul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde .i numãrul acestuia;
q) la sfâr.itul fiecãrei etape de înscriere coordoneazã afi.area, în fiecare unitate de învã.ãmânt .i pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatricula.i .i a locurilor rãmase disponibile;
r) pot numi delega.i ai comisiei jude.ene/a municipiului Bucure.ti, care sã controleze .i sã îndrume activitatea comisiilor de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt;
s) controleazã respectarea prevederilor prezentei metodologii în toate unitã.ile de învã.ãmânt din jude. .i sanc.ioneazã, în conformitate cu prevederile legale, încãlcarea legisla.iei în vigoare de cãtre membrii comisiilor de înscriere;
.) se asigurã cã to.i copiii care trebuie sã î.i facã debutul .colar în anul .colar 2013 - 2014 sunt înscri.i într-o unitate de învã.ãmânt în clasa pregãtitoare sau în clasa I .i fac demersurile legale pentru a asigura participarea la educa.ie a acestora;
t) elaboreazã .i transmit MEN raportul cu privire la modul de desfã.urare a procesului de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar, în termen de 10 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere .i propun eventuale modificãri ale prezentei metodologii.
(4) La .edin.ele comisiei jude.ene/a municipiului Bucure.ti participã persoana responsabilã cu telverde, informând comisia referitor la toate aspectele semnalate pe aceastã cale.
Art. 53. - (1) Comisia de înscriere din unitatea de învã.ãmânt este alcãtuitã din:
a) pre.edinte - directorul sau directorul adjunct al unitã.ii de învã.ãmânt;
b) secretar – secretarul .ef sau secretarul unitã.ii de învã.ãmânt;
c) membri – 1-7 cadre didactice, informaticieni, secretari etc.
(2) Comisiile de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt au urmãtoarele atribu.ii:
a) asigurã informarea pãrin.ilor referitor la prevederile legale, la procedurile .i calendarul înscrierii;
b) asigurã crearea bazei de date privitoare la candida.ii pentru înscrierea în clasa pregãtitoare; în acest scop alocã un numãr suficient de calculatoare pentru a asigura fluen.a procesului de înscriere la clasa pregãtitoare, precum .i resursa umanã necesarã .i competentã pentru operarea pe calculator;
c) verificã documentele depuse la înscriere, în prezen.a pãrin.ilor, completeazã în aplica.ia informaticã .i/sau valideazã cererile-tip de înscriere, cuprinzând datele personale .i, dupã caz, informa.ia necesarã pentru asigurarea departajãrii candida.ilor proveni.i din alte circumscrip.ii;
d) rãspund de transcrierea corectã a datelor în cererile-tip de înscriere .i verificã, împreunã cu pãrin.ii, corectitudinea informa.iilor introduse în aplica.ia informaticã; efectueazã corectarea gre.elilor sesizate;
e) stabilesc .i anun.ã din timp criteriile de departajare specifice unitã.ii de învã.ãmânt, care se aplicã în situa.ia în care existã mai multe cereri de la pãrin.i din afara circumscrip.iei .colare decât locuri rãmase libere dupã înscrierea copiilor din circumscrip.ia .colarã;
f) transmit, spre analizã .i în vederea acordãrii avizului de legalitate, comisiei jude.ene/a municipiului Bucureşti criteriile specifice de departajare care se aplicã în cazul în care existã mai multe solicitãri de înscriere a copiilor din afara circumscrip.iei .colare decât locuri libere;
g) proceseazã, pe baza informa.iilor din cererile-tip de înscriere .i din documentele depuse de pãrin.i, cererile de înscriere ale pãrin.ilor care au domiciliul în afara circumscrip.iei .colare .i solicitã înscrierea la respectiva unitate de învã.ãmânt, pe locurile rãmase libere; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor generale .i specifice de departajare .i propun consiliului de administra.ie al unitã.ii de învã.ãmânt lista candida.ilor admi.i, spre validare;
h) asigurã marcarea în aplica.ia informaticã a cererilor – tip de înscriere depuse de pãrin.ii copiilor care provin din altã circumscrip.ie .colarã, admi.i în unitatea de învã.ãmânt;
i) asigurã prezen.a permanentã, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din unitatea de învã.ãmânt, care sã ofere informa.ii .i consiliere persoanelor care se prezintã pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau pentru a solicita informa.ii referitoare la cuprinderea copiilor în învã.ãmântul primar;
j) afi.eazã, în termenul stabilit de prezenta metodologie, listele copiilor înmatricula.i la clasa pregãtitoare;
k) asigurã înscrierea copiilor care îndeplinesc condi.iile de la art. 45, ai cãror pãrin.i solicitã înscrierea direct în clasa I, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii .i ale procedurii specifice elaborate de comisia jude.eanã/a municipiului Bucure.ti .i completeazã în aplica.ia informaticã datele acestora;
l) elaboreazã .i transmit ISJ/ISMB raportul cu privire la modul de desfã.urare a procesului de înscriere a copiilor în învã.ãmântul primar, în termen de 5 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere .i propun eventuale modificãri ale prezentei metodologii.
Cap. XIV Dispoziţii finale
Art. 54. - Prezentarea de înscrisuri false, la înscrierea în clasa pregãtitoare sau în clasa I, se pedepse.te conform legii .i atrage pierderea locului ob.inut prin fraudã.
Art. 55. - Persoanele vinovate de transcrierea eronatã a datelor personale ale copiilor sau de nerespectarea prevederilor prezentei metodologii vor fi sanc.ionate disciplinar, administrativ, civil sau penal, dupã caz.
Art. 56. - (1) Se interzice unitã.ilor de învã.ãmânt de stat sã instituie taxe sau sã solicite pãrin.ilor alte foloase, pentru a realiza înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare, respectiv în clasa I.
(2) Se interzice colectarea sau favorizarea ac.iunii de colectare a unor fonduri materiale sau bãne.ti de la pãrin.ii care solicitã înscrierea în învã.ãmântul primar.
(3) Personalul din învã.ãmânt care, în procesul de înscriere a copiilor în clasa pregãtitoare, respectiv în clasa I, sãvâr.e.te fapte de naturã penalã sau care manifestã neglijen.ã în îndeplinirea atribu.iilor ce îi revin, este sanc.ionat în conformitate cu prevederile legisla.iei în vigoare.
Art. 57. - (1) Unitã.ile de învã.ãmânt cu program integrat de artã .i sportiv care, potrivit reglementãrilor în vigoare, pot organiza programul integrat începând cu învã.ãmântul primar, pot .colariza elevi în învã.ãmântul de artã .i sportiv începând cu clasa I.
(2) Înscrierea copiilor în clasa I cu program integrat de artã .i sportiv se face în conformitate cu prevederile legii .i ale metodologiilor în vigoare.
Art. 58. - Comisiile jude.ene/a municipiului Bucure.ti monitorizeazã .i controleazã activitatea comisiilor de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt, verificând respectarea legalitã.ii, a transparen.ei .i a prevederilor prezentei metodologii, inclusiv documentele elaborate de comisiile de înscriere din unitã.ile de învã.ãmânt sau documentele depuse pentru înscrierea copiilor în clasa pregãtitoare sau în clasa I, .i iau/ia mãsurile care se impun pentru respectarea legalitã.ii .i asigurarea drepturilor egale pentru to.i copiii.
Art. 59. - Comisia na.ionalã verificã, direct sau prin delega.ii sãi, respectarea prezentei metodologii .i ia mãsurile care se impun pentru respectarea acesteia.
Art. 60. - Comisia na.ionalã poate solicita ministrului educa.iei na.ionale, în situa.ii justificate, modificãri ale calendarului înscrierii.
A consemnat pentru dumneavoastră,
Prof. înv. preşc. IONELA-LAURA CARAIMAN 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu