joi, 28 februarie 2013

Ce trebuie să facem în timpul unui cutremur?

ANEXĂ la nr. 865236 din 21.02.2013

 

PRECIZĂRI
PRIVIND MĂSURILE ŞI REGULILE DE PROTECŢIE PE TIMPUL ŞI DUPĂ PRODUCEREA UNUI CUTREMUR
CE TREBUIE SĂ FACEM ÎN TIMPUL UNUI CUTREMUR
Ne păstrăm calmul, fără să intrăm în panică sau să ţipăm, chiar dacă se aud zgomote în jur!

Încercaţi să liniştiţi copiii.

RĂMÂNEŢI ÎN INTERIOR - de obicei, după primele mişcări seismice, pot urma replici ale cutremurului, iniţial suficient de puternice pentru a provoca noi pagube. În astfel de cazuri, oamenii se rănesc cel mai adesea atunci când intră sau ies din clădire.

Dacă stăm în picioare, ne putem dezechilibra la seism. Ne vom proteja mai bine, prin ghemuirea sub banca de clasă, sub o masă sau birou, dacă specialiştii şi profesorii ne-au spus că sunt rezistente sau sub o grindă de rezistenţă. Deoarece banca, masa sau biroul se pot mişca, se recomandă să ne prindem cu mâna de piciorul băncii sau mesei pe durata seismului. Dacă nu există o masă sau un birou în apropierea dumneavoastră, acoperiţi-vă faţa şi capul cu braţele încrucişate şi aşezaţi-vă într-un colţ interior al încăperii.

Dacă ne surprinde cutremurul în afara clasei, de exemplu pe coridor, ne vom proteja prin ghemuire, lângă un perete interior / opus gemurilor, stând pe genunchi şi pe coate, protejându-ne zona urechilor şi ceafa cu palmele lipite de cap.
Profesorii se pot proteja sub o grindă solidă, şi pot lua şi copiii cu ei.
La şcoală ne protejăm individual şi cu colegii, sub îndrumarea profesorilor! Dacă este posibil, profesorii vor deschide uşa spre exterior, spre a preveni blocarea acesteia în timpul seismului. Vom rămâne în încăpere sau clasă, fără a fugi, a produce panică, sau a îndemna pe alţii să iasă.
Rămânem în clădire sau încăpere, departe de ferestre care se pot sparge şi ne pot accidenta, departe de pereţi exteriori, obiecte, mobile suprapuse, lămpi!
NU fugiţi pe scări! Scările sunt foarte sensibile în caz de cutremur, iar coborârea sub efectul oscilaţiilor seismice este foarte periculoasă.
NU săriţi pe fereastră!
Dacă sunteţi afară:
PĂSTRAŢI-VĂ CALMUL.
Dacă ne aflăm în curtea şcolii, suntem atenţi şi ne îndepărtăm de clădiri, ferindu-ne astfel de elementele de construcţii care pot cădea: coşuri de fum, ziduri, geamuri, cornişe, tencuieli, fire electrice.
Îndreptaţi-vă spre un spaţiu deschis.
Dacă sunteţi prins sub dărâmături:
PĂSTRAŢI-VĂ CALMUL.
NU folosiţi focul deschis (lumânări, chibrituri, etc), folosiţi, dacă aveţi, o lanternă.
Încercaţi să vă acoperiţi gura şi nasul cu o batistă sau cu orice alt material textil, pentru a nu inhala praf.
Încercaţi să vă semnalaţi prezenţa folosind un fluier sau o lanternă.
Loviţi ritmic într-o ţeavă sau într-un perete astfel încât echipele de intervenţie să vă poată localiza. Evitaţi să strigaţi! Păstraţi-vă energia!
CE TREBUIE SĂ FACEM DUPĂ CUTREMUR
Aplicăm regulile de comportament după un cutremur puternic, aşa cum ne spun profesorii.
Mai întâi observăm starea încăperii în care ne aflăm şi nu ne grăbim să plecăm ! Cei care ar fugi pe uşă, ar sări pe fereastră, ar alerga pe scări sau ar utiliza liftul pot fi expuşi unor pericole!
Participăm, după puteri şi posibilităţi, la stingerea sau anunţarea oricărui început de incendiu. Acordăm primul ajutor celor afectaţi de seism. Îi ajutăm pe cei răniţi sau prinşi sub mobilier sau alte obiecte. Calmăm persoanele intrate în panică sau speriate, în special colegii mai sensibili. Nu mişcăm răniţii grav până la acordarea unui ajutor medical calificat.
Profesorii vor deschide uşa, vor verifica mai întâi scara şi drumul spre ieşire spre a nu ne expune la pericole. La plecare toţi vom fi încălţaţi, pentru a ne feri de cioburi sau bucăţi de tencuială şi îmbrăcaţi potrivit anotimpului, pentru a ne feri de frig, ploaie, zăpadă, microbi. Dacă avem rucsacul de urgenţă, îl vom lua pentru a face faţă situaţiei de după cutremur.
Vom preveni rănirea provocată de căderea unor tencuieli, cărămizi, etc. la ieşirea din clădire punând un obiect protector (geantă, ghiozdan, cărţi groase, etc.) deasupra capului. Dacă la ieşire sunt uşi blocate, aşteptăm în linişte ca profesorii să solicite ajutor pentru deblocare.
Telefonul fix sau mobil se va utiliza numai după ce am ajuns în zona sigură, dinainte cunoscută, dar se recomandă numai în cazuri de urgenţă, pentru a nu bloca legăturile necesare intervenţiilor.
Vom sta într-un loc care prezintă siguranţă, indicat de profesori; dacă este vreme bună vom sta în curtea şcolii, într-un loc deschis şi sigur; dacă este frig sau ploaie, vom merge într-o clădire sigură.
REÎNTOARCEREA ACASĂ
Profesorii vor culege informaţii că în zona învecinată nu sunt alte pericole şi pot decide plecarea către case a elevilor mai mari. Cei care au de parcurs un drum mai lung până acasă şi au stabilit ca în astfel de cazuri să îi aştepte pe părinţi, vor anunţa profesorii.
După expertizarea clădirii de către specialişti, elevii vor fi informaţi de conducerea şcolii dacă s-au produs avarii care ar impune interzicerea accesului.
De asemenea, dacă este cazul, elevii pot fi anunţaţi că unitatea de învăţământ respectivă face parte din planul de relocare (cazare provizorie) a persoanelor rămase fără locuinţă în caz de dezastre iar activităţile şcolare vor fi un timp suspendate.
Pe drum, ne ferim de orice fire, cabluri, stâlpi şi panouri electrice căzute la pământ, nu aglomerăm fără rost locurile unde s-au produs avarii.
Bibliografie:
MANUAL: Educaţia şi protecţia elevilor în caz de cutremur (Elaborat în cadrul Parteneriatului dintre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării, 2006)
ÎNTOCMIT,
Şef Serviciu Protecţie, Pregătire
şi Educaţie Preventivă a Populaţiei
    Mr. Bogdan JINGA

Astăzi s-a desfăşurat în şcoala noastră un Exerciţiu pentru situaţii de urgenţă, în conformitate cu documentul postat pe site-ul ISJ Neamţ, document ce poate fi citit accesând link-ul de mai sus.
Activitatea s-a desfăşurat conform prevederilor de mai sus, atât în şcoală, cât şi în grădiniţă.
Clasele 0 - VIII
Grupa mijlocie
A consemnat pentru dumneavoastră,
Prof. înv. preşc. IONELA-LAURA CARAIMAN

2 comentarii:

  1. Ai mei s-au speriat,au inceput[unii]sa planga si cu greu i-am potolit!Sunt dragalasi si nevinovati!

    RăspundețiȘtergere
  2. Si Fluturasii s-au speriat la inceput, dar le-am explicat ca este doar un exercitiu si pana la urma li s-a parut chiar distractiv.

    RăspundețiȘtergere